|

Thursday, February 17, 2011

Update 3 Mobistar Contact Save - Klacht neergelegd

(This is a post about a Belgian cellphone operator and is therefore internationally irrelevant)

Midden november 2010 kreeg ik voor het eerst ongewild te maken met de dienst Contact Save van Mobistar. Het artikel dat ik hier toen over schreef werd overgenomen  door enkele andere sites, en de enige (logische) oplossing leek de klantendienst bellen. Al gauw werd echter duidelijk dat dit weinig zoden aan de dijk bracht, maar aangezien er zich geen andere mogelijkheid aandiende, bleef ik contact opnemen met Mobistar, waar mij telkens werd beloofd "dat het deze maal écht wel zou worden opgelost."

Ondertussen zijn we drie maanden verder. Ik ontvang nog altijd ongewenst de aanvragen tot synchronisatie. Mobistar heeft het probleem nog steeds niet opgelost. Inmiddels ben ik gecontacteerd door tientallen particulieren die hetzelfde probleem ondervinden, en na eindeloos telefonisch contact met de klantendienst nog altijd niet tot een oplossing zijn gekomen. De maat lijkt dan ook niet alleen voor mij, maar voor iedereen stilaan vol te zijn. 


Handelspraktijken van Mobistar onwettig
Daarom heb ik op 7 februari besloten zelf een dossier over te maken aan Mobistar NV, waarin het probleem in detail staat beschreven. Bovendien worden niet alleen de feitelijkheden uitvoerig voorgesteld, maar probeert het tweede deel aan te tonen waarom deze handelspraktijken van Mobistar mijns inziens onwettig zijn. 


Het dossier is via aangetekende zending opgestuurd naar het hoofdkantoor van Mobistar op 7 februari 2011. Aangezien mij reeds diverse en concrete verhalen bekend zijn waarbij Mobistar de ontvangst van dergelijke zendingen betwistte (ofschoon deze net een rechtsgeldige aflevering tot doel hebben), heb ik hier voor de zekerheid ook een bericht van ontvangst bijgevoegd om zeker op de hoogte te worden gesteld indien de zending aan de geadresseerde werd overhandigd. Ondertussen zijn we opnieuw 10 dagen verder, en heb ik nog niets vernomen. Wat er gebeurd is met mijn aangetekende zending en waarom Mobistar mij nog steeds niet op de hoogte heeft gebracht van ontvangst, is mij een raadsel (het adres was immers met volledige zekerheid het juiste).


Officiële klacht neergelegd
Gelukkig heb ik dit dossier eveneens overgemaakt aan de Ombudsdienst voor Telecommunicatie en de consumentenorganisatie Test-Aankoop. Op 11 februari 2011 werd ik reeds gecontacteerd door de ombudsman, die mij vertelde dat mijn klacht ontvankelijk was verklaard en verder zou worden onderzocht. Het probleem was eveneens overgemaakt aan Mobistar, met het essentiële verschil dat deze nu officieel verplicht was om binnen een maand een standpunt in te nemen. Test-Aankoop van haar kant liet weten dat het probleem werd opgenomen in haar databank met materiaal voor toekomstige artikels.

Aangezien ik Mobistar enige tijd wou verlenen om te reageren op mijn persoonlijke brief, heb ik gewacht om dit nieuwe artikel te publiceren. Na 10 dagen ziet het er echter naar uit dat ook mijn aangetekende zending geriefelijk nooit is aangekomen, en rest mij nog als enige geruststelling dat dankzij de klacht bij de Ombudsdienst er alsnog een officieel antwoord moét komen.

Tot slot blijft het te betreuren dat een individuele consument in dergelijke mate actie dient te ondernemen om tot een oplossing te komen voor dit probleem. Hopelijk komt er nu eindelijk verandering in deze vervelende zaak, en blijven de meldingen uit - niet alleen op mijn toestel, maar op dat van alle Mobistar-klanten die deze dienst nooit gewild hebben.

Vorige artikels:
16/11/2010 - Mobistar Contact Save verkwist iPhone-batterij
17/11/2010 - Update
3/12/2010 - Update 2

0 reacties:

Post a Comment