0 reacties |

Tuesday, November 16, 2010

Mobistar Contact Save verkwist iPhone-batterij

(This is a post about a Belgian cellphone provider and is therefore internationally irrelevant)

Begin oktober 2010 stapte ik met goede moed (en als trouwe abonnee) een plaatselijke Mobistar-winkel binnen, om eindelijk de overstap te maken van HTC naar Apple. Ongeveer een half jaar eerder schreef ik dit artikel, en met de lancering van de iPhone 4 leek een transfer richting Cupertino logischer dan ooit. Eind oktober 2010 kon ik m'n exemplaar ophalen. Over de wachtperiode en vooral de communicatie bij Mobistar valt eveneens veel te schrijven. Ook mijn eigen gebruikservaringen hebben na een halve maand genoeg voer opgeleverd voor een post, maar daar zal ik het vandaag niet over hebben. Nee, dit artikel gaat over het volgende:


Reeds enkele malen werd ik 's morgens wakker, enkel om bovenstaand beeld te zien prijken op m'n toestel. Een onverwachte begroeting, zelfs zonder het scherm te moeten inschakelen via de sleep button. De veronderstelling dat het bericht toevallig op het juiste moment werd weergegeven, kon gauw worden opzijgeschoven aangezien het batterijpercentage overeenkomstig gedraineerd was; de eerste keer tot 26%, dan 37% en in dit geval 55%. De mysterieuze notificatie werd dus ergens in het holst van de nacht opgeroepen en bleef dan staan tot het ochtendgloren, terwijl ondertussen de batterij leegliep. In een verdwaasde slaaproes koos ik de eerste twee maal wijselijk 'Annuleren', aangezien ik geen flauw idee had waarover het hier ging. De derde maal (deze ochtend) besloot ik het erop te wagen en na een eerste maal te accepteren, verscheen het tweede scherm "19 wijzigingen worden doorgevoerd", hetwelk ik dan toch maar annuleerde.

Na wat googlen bleek ik niet de enige te zijn met dit probleem, maar niemand wist precies wat hier aan de hand was. Wat wordt er immers gesynchroniseerd? Geen mens die het weet. Dan maar Apps vergelijken, kijken wat waar gepusht wordt, of wifi en 3G waren ingeschakeld...niets dat een duidelijk licht kon werpen op deze duistere poging tot synchronisatie. Er liep echter nóg een rode draad door de demografie van deze gebruikers: allen hadden ze hun toestel aangeschaft bij Mobistar. Sommigen verdachten de telecom-operator er zelfs van informatie door te sluizen, aangezien zij er tenslotte toch op staan de iPhone voor het eerst te activeren in de winkel? Wat in eerste instantie werd afgedaan als paranoïde, bleek na enig onderzoek echter nog niet zo ver van de waarheid te liggen.


Het echte probleem
De oorzaak ligt immers wel degelijk bij Mobistar zelf. Iedereen die een iPhone 4 heeft, weet dat je met een gewone SIM-kaart niet ver springt. Deze zijn niet compatibel met Apple's nieuwste; een speciale 'micro-SIM' is nodig. Mobistar heeft deze normaal overal op voorraad, en ook toen ik mijn toestel ging ophalen werd ik voorzien van een nieuwe simkaart. En hier ligt nu precies het probleem.
klik op bovenstaande foto voor meer informatie

Deze simkaarten (althans de mijne) zijn uitgerust met verschillende 'm-services'. Banxafe, banking, herladen via je toestel...je kent het wel. Een van de services heet 'ContactSave'. Hierbij worden de contacten die op je simkaart staan "veilig bewaard op een server bij Mobistar". Zo kan je, indien je ooit je toestel zou verliezen, via hun server meteen al je contacten opnieuw downloaden naar een nieuwe simkaart. Op zich een handige service, indien je erin geïnteresseerd bent (al kan je natuurlijk ook steeds gewoon kosteloos je contacten syncen met je computer). Maar de manier waarop Mobistar het implementeert zorgt natuurlijk weer voor een pak problemen.

Ten eerste kost elke backup minstens 0,75 euro (meer info vind je op de site van Mobistar). Daarnaast kun je er van op aan dat telkens je een nieuw contact toevoegt aan je lijst, je backup gedateerd raakt en Mobistar dus om een nieuwe synchronisatie zal vragen, wat je opnieuw 0,75 euro kost. Bovendien vonden ze het blijkbaar nodig om de gebruiker niet zelf de optie te geven om deze backup door te voeren, maar deze ongewild te laten verschijnen op het toestel. En om de zaken nóg wat erger te maken, schakelt deze notificatie op één of andere manier de sleep-functie van de iPhone uit, waardoor het scherm ingeschakeld blijft totdat het bericht wordt opgemerkt. Tot slot gebeurt dit tot overmaat van ramp dan nog eens meestal midden in de nacht, waardoor je batterij tegen 's morgens volledig leegloopt.


De oplossing?
Nu de schuldige achter deze ongewilde synchronisatie eindelijk is ontmaskerd, weet ik persoonlijk niet wat het ergst is. Het feit dat Mobistar deze backup ongewild doorpusht naar het toestel van de gebruiker; het feit dat deze bovendien nergens aangeeft waarover het gaat, zodat de gebruiker er het raden naar heeft wat nu eigenlijk wordt bedoeld; of het feit dat hiervoor bovendien telkens  (mits acceptering) 0,75 euro wordt aangerekend? Bovendien heb ik tot op heden nog geen manier gevonden om deze 'service' uit te schakelen. iPhone-gebruikers met een Mobistar-microsim met ContactSave lijken dus gedoemd om vanaf nu met één oog open te slapen, en het bericht te onderscheppen vooraleer de batterij leegloopt.

Er is al heel wat (virtuele) inkt gevloeid over de manier waarop Mobistar in België is omgesprongen met de lancering en verdeling van de iPhone. Nu blijkt ook nog eens dat ze erin slagen om zelfs ná je aankoop het rustige gebruiksgenot voor een stuk te verknoeien. Het blijft afwachten of Apple hier oren naar heeft, en in de toekomst eventueel afstapt van een monopolistische verdeling via Mobistar.

Voor mij persoonlijk is dit althans een nieuwe duw in de rug richting concurrentie. Jammer genoeg zit ik nog vast bij Mobistar tot 2012, dankzij een heimelijke contractvernieuwing. Maar dat is een ander verhaal.

Update: lees het vervolg op dit artikel hier
0 reacties |

Wednesday, October 27, 2010

New Homepage - Tumblr


As Sir Winston Churchill already pointed out, "There is nothing wrong with change, as long as it's in the right direction". Taking these words into account, I once again overhauled the channels through which I connect to you and the internet.

New Homepage
The previous (and first) version of my homepage mainly functioned as a gateway to all the places where I was already present on the web. However, it had always been my intention to provide the visitor with a basic amount of information about myself right there. This has been implemented in the new design, which also features an extra link to a new channel: Tumblr.

Tumblr
As I mentioned before in one of the posts on this blog, the hassle of creating new posts and providing them with enough content often prevented the sharing of short ideas or interesting articles which needed little or no further explanation. It seemed rather cumbersome to write a post only to share a thought-provoking news article or inspiring video. Therefore, I have turned to Tumblr, which is a microblogging service which allows easy and short updates without the need for a lot of accompanying words. As I often stumble upon interesting things, this provides the perfect opportunity to "share on the go", resulting in a higher update ratio but with fewer own content. 

Blog
This creation of own content, being articles such as "The Benefits of a Hype", will still appear here as they are often longer and better suited for a full-grown blog, rather than a microblog which is not perfect for sharing large amounts of texts.

So that's about it. If you want frequent updates, I suggest you visit my Tumblr and Twitter pages. If you're looking for original content, stick around here. In all cases, check out my new homepage.

See you next time!
0 reacties |

Saturday, July 31, 2010

Telenet - Eerste factuur

(This post is a follow-up on the post below and is therefore internationally irrelevant)

Kleine update omtrent de overschakeling van Belgacom naar Telenet: wees toch op je hoede wanneer je de eerste factuur ontvangt. In het Telenet Center was ons verzekerd dat bijna de gehele installatie zonder extra kosten zou verlopen (buiten €1 voor de draadloze modem, vermits men deze niet gratis mag aanbieden onder de Belgische wetgeving). Toen we de eerste facturatie ontvingen, waren de meeste van deze kosten (installatie, activatie, ...) inderdaad aangegeven, maar daarna eveneens afgetrokken. Een enkele kost van €50 onder de noemer "Comfort-installatie 1 PC" bleef echter aangerekend.

Vermits ik zelf het merendeel van de installatie op de computer voor mijn rekening had genomen, terwijl de installateur (die voor het overige uitstekend werk heeft geleverd) de Digicorder plaatste, verwonderde het me dan ook nu een dergelijke kost aan te treffen.


Even de Telenet klantendienst opgebeld en gevraagd wat deze installatie precies inhield. De dame aan de lijn vertelde me eerst dat dit "een standaardkost is bij elke installatie", waarna ik haar vertelde dat mij verzekerd was dat de installatie volledig gratis zou zijn. "Nochtans wordt deze kost altijd aangerekend" was het antwoord, waarop ik haar wees op het contract (afgesloten in een Telenet Center) waar duidelijk was aangegeven dat de enige meerkost €1 zou zijn voor de draadloze modem. Mits wat aandringen werd er bereidwilliger gereageerd, en om het klantennummer gevraagd. Na even wachten kwam de aap uit de mouw, en bleek enkel de installatie van een draadloze modem gratis te zijn, maar niet deze van een gewone modem.

Zoals je hieronder kunt lezen heeft de installateur ervoor geopteerd bij ons een gewone modem te installeren, vermits het signaal anders ontoereikend zou zijn, en deze dan via UTP aan te sluiten op onze (eigen) draadloze router. Omwille hiervan werd dus een meerkost van €50 aangerekend, omdat een gewone i.p.v. een draadloze modem was geïnstalleerd. Toen ik de dame op de absurditeit van dit gegeven wees (de klant een meerkost aanrekenen omwille van het niet voldoende functioneren van hun eigen materiaal) werd ik vriendelijk verzocht even aan de lijn te blijven, en na enkele minuten werd mij geïnformeerd dat de €50 bij de volgende factuur in mindering zou worden gebracht.

Opmerkzaam blijven is dus de boodschap, en wanneer je denkt het bij het rechte eind te hebben is voet bij stuk houden ook niet onbelangrijk, aangezien men blijkbaar eerst zal proberen via een omweg de meerkost goed te praten. Het gaat hier misschien maar om €50, maar met een algemene pakketprijs van €59 per maand vormt dit bijna een gehele maand extra, wat je (indien nodig) kan rechtzetten met één enkel telefoontje.
0 reacties |

Saturday, June 26, 2010

Telenet v. Belgacom

(This post is about two Belgian service providers and is therefore internationally irrelevant)

Deze week maakten we de overstap van Belgacom naar Telenet. Dit ging gepaard met nogal wat voorafgaande vragen en overwegingen, waarop het antwoord makkelijk te vinden is met wat opzoekingswerk. Desalniettemin vond ik het jammer om deze informatie na de overschakeling verloren te laten gaan, dus heb ik ervoor gekozen om ze hier te delen en zo misschien anderen dezelfde moeite te besparen. Hierna volgt dan ook het relaas van deze overstap, antwoorden op de vragen waarom en hoe, en een bespreking van het resultaat.  

Voorafgaand - Prijzen
Sinds jaar en dag waren we klant bij Belgacom, waar tijdens de afgelopen jaren dan ook weinig veranderde aan ons dienstenpakket en de bijhorende factuur. We betaalden elke twee maand tussen de 145 en 150 euro, voor telefonie en internet. Domiciliëring gebeurde telkens voor de twee volgende maanden, en wanneer de abonnementen dreigden af te lopen werden we hiervan telefonisch op de hoogte gebracht en tot verlenging overtuigd in ruil voor bvb. enkele maanden gratis internet. De factuur zelf was relatief ingewikkeld, vermits men eerst alle gesprekken en abonnementskosten samentelde, en daarna daarop de BTW (21%) werd berekend, waardoor de uiteindelijke kostprijs een stuk hoger lag dan de "pure" abonnementskosten bovenaan de factuur. Kostprijs van de abonnementen voor telefonie en internet waren samengeteld immers aangeduid als €54, maar inclusief BTW werd dit €65 per maand.

Telenet biedt (net zoals de "Packs" van Belgacom) "Shakes" aan, met daarin een combinatie van verschillende diensten. Vermits je geen appelen met peren kan vergelijken, heb ik de Shake opgezocht die dezelfde services aanbiedt (telefonie en vergelijkbare internetformule). In dit geval  waren we echter op zoek naar een formule inclusief Digitale TV, en hierdoor kwam ik uit bij de Diamondshake+, aangeboden voor €59 per maand (inclusief BTW). Vooral dat laatste is van belang, want hieruit blijkt dat het dus bij Telenet goedkoper is om een Shake te nemen van drie diensten, dan onze voorgaande combinatie bij Belgacom met slechts twee diensten.

Voor zo'n 6 euro per maand minder, krijgen we bij Telenet dan ook een extra service (Digitale TV), huurprijs van de HD Digicorder inbegrepen. Ten tijde van aankoop waren er bovendien geen enkele bijkomende kosten, terwijl bij Belgacom op dat moment activatiekosten en installatiekosten werden aangerekend*. Bovendien is het huren van het apparaat ook interessanter, vermits je op die  manier in deze snel evoluerende branche makkelijk je apparaat kunt inruilen voor een nieuwer exemplaar.

Wat ook niet onbelangrijk is (en tevens afhangt van regio tot regio) is het standaard zenderaanbod. Beide providers bieden extra mogelijkheden aan tegen betaling, maar ook de waaier aan standaardzenders verschilt. Vermits voor mij persoonlijk vooral het HD-signaal van belang was, kwam ik tot de vaststelling dat Belgacom in mijn regio slechts 5 HD-zenders standaard aanbiedt, tegenover 14 HD-zenders van Telenet. National Geographic HD zit bijvoorbeeld standaard in het aanbod bij Telenet, terwijl je hiervoor moet bijbetalen als Belgacom-klant. Voor het overige zijn er nog enkele verschillen in het standaard aanbod (Belgacom heeft bvb. traditioneel een hevige focus op de Jupiler League), maar dit is raadpleegbaar per regio op de websites van beide providers en hangt natuurlijk af van persoonlijke voorkeur.

Overschakelen
Zoals reeds eerder vermeld, is het de standaard bij Belgacom om de abonnementskosten tweemaandelijks op voorhand te betalen, en de overige kosten (zoals gespreks- en verbruikskosten) na afloop van een tweemaandelijkse periode. Deze werkwijze valt aan te passen via de e-Services van Belgacom, maar vermits weinig mensen hiervan op de hoogte zijn kun je er van uitgaan dat dit doorgaans het geval is. Dit zorgt er natuurlijk voor dat men het moment van opzegging nauwkeurig moet kiezen. Op diverse internetfora zijn immers gevallen bekend waar men na de overschakeling naar Telenet toch nog had betaald voor twee maanden waarvan men dus eigenlijk geen gebruik meer kon maken. Zorgvuldig de termijnen naleven is dus de boodschap.

Opzegging van je abonnement gebeurt per aangetekend schrijven. Als je overschakelt naar een andere provider, zal deze je meestal een standaardbrief kunnen meegeven zodat je niet moet tobben over de correcte opstelling. Het valt aan te raden zo vroeg mogelijk op voorhand de brief te versturen, om zeker niet te blijven betalen nadat de technicus van de andere provider is langsgekomen.

Installatie
Afhankelijk van het moment waarop je overschakelt of een nieuwe service aanvraagt, kun je geconfronteerd worden met aanzienlijke wachttijden. In ons geval duurde het een kleine maand vooraleer de technicus kon langskomen.

De installatie zelf verliep vlekkeloos en werd volledig op maat aangepast. Normaal was een draadloze modem voorzien, maar vermits het signaal door de structuur van ons huis wat belemmerd werd en alle computers op de bovenverdieping staan, werd een gewone modem geïnstalleerd en dan via UTP verbonden met een draadloze router op de gepaste plaats. Het leggen van de kabel (inclusief gaten boren) was geen probleem, en ook de afwerking van het geheel was netjes.
 
Alles wordt aan de muur bevestigd op de plaats waar telefoon en kabeldistributie het huis binnenkomen. Bij ons is dit in de woonkamer, bij de meeste mensen volgens de technicus in de garage. Men doet er dan ook goed aan om eerst de sterkte van het draadloze signaal te testen, vooraleer over te gaan tot de installatie van een draadloze modem, want volgens de installateur is het onmogelijk om daarna nog een draadloze router op een draadloze modem aan te sluiten. De apparatuur bestond in ons geval uit een modem en een netwerkverdeler, die netjes achter de kast passen. Verder in de cyclus kwam er ook nog een switch aan te pas, die de UTP-kabel verdeelde tussen de Digicorder en de draadloze router.

Ook het installeren van de Digicorder werd volledig door de Telenet-technicus uitgevoerd, maar dit kan (mits enige moeite) ook zelf worden uitgevoerd. Activatie van de diensten en overschakeling van het nummer gebeurde via satelliet vanuit de bestelwagen van Telenet, zodat je bvb. geen moment zonder telefoonverbinding hoeft te zitten.


Speciale opmerking voor de mensen met een HD-ready of Full-HD televisie: sluit zeker je HD Digicorder aan met een HDMI-kabel, en niet via Scart. Dit lijkt logisch, maar je zou er van versteld staan hoeveel mensen met een degelijke LCD of Plasma, hun HD-signaal door een Scart-aansluiting heen jagen. Indien je hierover niet beschikt, kun je deze aanschaffen bij de technicus. Bij Telenet kost dit €25, wat ik persoonlijk nogal langs de dure kant vind vermits je in de winkel toch al een degelijke kunt vinden voor €10-15.

Nabeschouwing
Op een goede twee uur was de klus geklaard en alle diensten geactiveerd. De snelheid van het internet was niet minder dan vervijfvoudigd, van 4Mb/s naar 20Mb/s. Eerlijkheidshalve dient hier opgemerkt te worden dat de snelheid normaal ook de hoogte in zou gaan indien men bij Belgacom overschakelt naar een Pack met Digitale TV.

Maar vooral de kwaliteit van de Digitale TV is verbluffend. Naast de gewone uitbreiding van het zenderaanbod, is vooral de scherpte van de HD-kanalen oogstrelend. Momenteel is het WK Voetbal aan de gang in Zuid-Afrika, en waar deze sport voorheen nogal wazig werd weergegeven op onze 42" Panasonic Viera, verschijnt deze nu op het scherm in waanzinnige resolutie.


Ook al kunnen foto's nooit de scherpte van het beeld in beweging vatten, volgen hier toch enkele vergelijkingen tussen gewone kabel en Digitale TV (op hetzelfde tv-toestel). Alle foto's zijn detailopnames (hevig ingezoomd op slechts een deel van het scherm). Zoals je kunt zien, zijn de contouren van de spelers (zowel in actie als in stilstand) veel duidelijker.



En waar de actoren naast de lijnen voordien een grijze massa vormden, kun je hier nu duidelijk mensen en gezichten onderscheiden, waardoor de realiteit van het schouwspel alleen maar wordt vergroot. 


Overige opmerkingen
1.Zoals reeds eerder vermeld, werkt Telenet met maandelijkse betalingen en treedt het contract in werking vanaf de dag waarop de diensten geactiveerd worden. Dit moment heeft echter niet alleen gevolgen voor de betaling, maar ook voor de internetlimieten. Als je net zoals ik soms grote downloads uitstelt tot het einde van de maand (om niet op smallband te verzeilen), dan verandert dit nu naar het einde van je contractuele maand, wat dus niet noodzakelijk samenvalt met het einde van de kalendermaand.

2.Daarbij aansluitend: limieten blijven jammer genoeg nog steeds deel uitmaken van het leven van de Belgische internetgebruiker. Momenteel is er een opbod aan de gang tussen de grote providers, waarbij men stelselmatig de maandelijkse hoeveelheid opschroeft. Kort na mijn overstap maakte Belgacom bekend de limieten voor mijn vorige formule te verhogen van 75 naar 100GB, terwijl ze deze vanaf juli bij Telenet opvoeren van 50 naar 80GB, wat dus uiteindelijk 20GB lager ligt voor de vergelijkbare formule. Verwacht wordt dan ook dat dit opbod op de lange termijn zal leiden tot de meest logische uitkomst, zijnde de afschaffing van de limieten.

3.Films of series huren vanuit je woonkamer, of programma's herbekijken met diensten zoals "Ooit Gemist" gebeurt tegen betaling. Als nieuwe Telenet-klant kun je als kennismaking echter twee weken gratis gebruik maken van "Prime à la Carte", waarvan ik mij vooraf niet bewust was. Dit was dus een aangename verrassing, vermits het aanbod heel uitgebreid is en volledig kosteloos gedurende twee weken.

Conclusie
Deze post is enkel een weergave van mijn persoonlijke ervaringen. In mijn geval was het een stuk voordeliger om de overstap te maken van Belgacom naar Telenet, maar elkeen doet er goed aan zijn eigen situatie te onderzoeken. Met een klein beetje research kun je als consument zeker je voordeel doen, dus het is de moeite waard om af en toe de routine te doorbreken en je af te vragen of wat je nu betaalt eigenlijk wel de moeite waard is.

Over de kwaliteit van Digitale TV is al veel gezegd en geschreven, en ook nu zal hierover het laatste woord niet vallen. De uitbreiding van het zenderaanbod is mooi meegenomen, en de kwaliteit van video en audio gaan er inderdaad op vooruit in vergelijking met gewone kabeldistributie. Grootste troef zijn mijns inziens echter de HD-kanalen, dewelke (op een goed televisietoestel) een ongelofelijke beeld- en geluidskwaliteit overbrengen.

Indien u dus een HD-ready of Full-HD toestel in de woonkamer hebt staan, maar nog steeds via de gewone kabel televisie kijkt, kan ik u slechts één ding aanraden: schakel over naar Digitale TV. Over de provider mag u zelf beslissen.



(* Opmerking: men dient er uitdrukkelijk rekening mee te houden dat het aangeboden cijfermateriaal op andere tijdstippen kan verschillen door promoties of getrouwheidsvoordelen)
0 reacties |

Thursday, June 24, 2010

Blog Redesigned


After being off to a good start with this blog, things got a bit quiet due to various circumstances. I've been coping with numerous deadlines in the past couple of months, but I've also spent some time thinking about which way I want to head with my posting. On the one hand, I'd like to regularly update this journal which could be achieved through shorter messages with a more general scope. On the other hand, I don't want to see this turning into one of those trivial "let me tell you what I had for lunch today"-kind of blogs. I'm not too big on what I like to call social exhibitionism, so unless what I have to say can offer some meaning or enrichment to those reading, it's better to keep quiet. 

That being said, it's a difficult trade-off between finding the time to write decent and elaborate posts, and sacrificing quality for quantity. However, I'm confident that with some effort the situation will improve in the future, and I will find a workable balance as time goes by.

To mark this new beginning, I performed yet another blog design overhaul, as I wasn't really all too happy with the design I made the last time (which can be viewed here). Colours were a bit too dark and I had the feeling there was too much text at the top, which gave a crowded and confusing impression. I toned down the amount of text and went for some lighter gradients - I hope you like it.
0 reacties |

Tuesday, April 20, 2010

The Benefits of a Hype & Crowdsourcing


It’s been a little over two years since I bought my HTC Herald (P4350). At that time, February 2008, Belgium was buzzing with anticipation for the iPhone 3G, which was destined to release somewhere in the summer. The first generation iPhone had not been sold in the Benelux countries, so a lot of people were yearning to finally get their hands on one of Apple’s flagship products.
 
Downside of a Hype 
Newspapers, magazines and pretty much all media contributed to the buzz with reports, prospects and articles on the device. At one point, polls indicated that “75% of all high school students wanted and planned on buying an iPhone”. And among all that turmoil, there I was, half a year away from the planned iPhone 3G release, contemplating which Smartphone to buy.

Now, this won’t come as a surprise to most people, but a decent part of consumers value originality. Take clothes, for instance. On the one hand, you have people who hate the idea of sitting in college next to someone who happens to be wearing the exact same thing. On the other hand, fashion falls subject to fads and trends which very often have everyone chasing in the same direction. Different people have different tastes and opinions; while some may find social confirmation through wearing something which frequently appears in their peer group, others hate this idea and revolt through being totally different.

This being said, I personally hated the idea of owning the same phone as 75% of high school students. I was 21 at the time (hardly what you would call a full-born adult), but the idea of bumping into groups of pimply teenagers, all sporting the same mobile device as me quite honestly drove me away from the product. After all, there had to be sóme device out there which was equally good (or even better) than the iPhone, but would score points in originality. A few years before, I had already bought a Creative Zen Vision:M, which (through some typical prosumer research) turned out to have better specs than the more expensive Ipod from the same category. So it was a win-win situation: more for your money’s worth, ánd an original product.

With all those ideas in mind, I began the hunt for my Smartphone and quickly bumped into HTC, an (at that moment) relatively unknown brand in Belgium (this was before Mark Cavendish sprinted all competition away in the Tour de France, while making a call on his imaginary HTC). The P4350 seemed like a reasonable choice at the time, so I ordered it. A few days later, I was the proud (or smug) owner of a brand new Smartphone, months ahead of all the sheep who were waiting for their iPhones. Needless to say, I felt pretty good about myself.

Half a year later: people start buying iPhones. My brother. Some of my friends. I get my hands on one, and sure: they look pretty sleek, but I knew that in advance. They have some cool features. But hey, they also lack in customizability. At least I have an operating system (Windows Mobile 6) which kinda lets me do what I want to. So in the end, adding the points for originality, I was still quite pleased with the choice I made.
 
The benefits
However, the future would prove me wrong, because mobile devices turned out to be a very special category of consumer goods; even within the branch of electronics. Try to think of a product which is capable to adapt after you purchased it. When you find yourself in a shop trying on a shirt you like, you know exactly what this shirt is going to look like throughout the period of intended use (that is of course, if you don’t mess up your laundry). When you’re buying a car, you differentiate between brands, ultimately going for style, prestige, performance or whatever you deem most important. But once you buy the car, it is not going to change drastically (unless you’re some sort of tuning fanatic, but then it doesn’t really matter which car you buy as almost all cars are capable of being adjusted). You can see where I’m going here. The normal trend was to compare products at their initial stage, presuming they would remain in this stage until replaced by their follow-up product. When I made this comparison between Apple’s iPhone and HTC Smartphones, the pendulum swung in favour of HTC, scoring points for originality.

But then the iPhone Apps started popping up, and this is were crowdsourcing comes into the story. The hype had created a gigantic user base, which in turn opened up a pool of creative people who were granted the possibility to generate their own content, which could then be uploaded to their phones to enhance their mobile experience. This was not only the case with individuals. Companies and businesses acknowledged the hype and success, and naturally wanted to jump the bandwagon. They started developing their own applications featuring their brands, their company names, their products. If you were a Marketing Director wanting to reach 75% of pimply teenagers in Belgium at that time, you knew what to do.

Each time my brother dropped by the house, he showed off a couple of new apps which, admittedly, looked really good. Games, utilities, lifestyle apps…you name it, and someone had developed it. For the iPhone. And there I was, HTC Herald in the pocket, forming part of a much smaller user base which apparently didn’t feel like creating anything; let alone absolutely no interest from companies and businesses, which isn’t even that hard to understand. Slowly, for the first time in my life, the actual benefits of owning a product which is owned by everybody else starting seeping through.
 
Time to change ideas
Now, we’re more than two years later. Apple has released a new model, the iPhone 3GS, and their AppStore has grown to more than 185,000 third-party applications officially available, with over 4 billion total downloads. HTC discontinued support for my HTC Herald, so although Windows Mobile updated their operating system from 6.0 to 6.5, I couldn’t benefit from this without going through ingenious processes like “flashing” my phone, risking to “brick” it. Obviously, they are trying to push customers with older phones (nowadays, 2 years is probably considered ancient) into buying newer models.

In the meanwhile, the Android operating system was developed by Android Inc., later purchased by Google. New HTC models use this operating system, trying to close the gap with Apple’s iPhone. Similarly, the Android Market has over 40,000 applications available for download, but these are still often popular iPhone Apps (such as Shazam or Weatherbug) which are being converted to Android. The real seeds of innovation still mainly lay with people and businesses creating third party content for Apple’s product. Plus, the market share has been divided, companies have decided on which device to focus in order to reach the most potential customers, so to be honest I do not see Android and HTC (or any other brand for that matter) fully closing the gap anytime soon.
 
Development trumps delivery
So what’s my conclusion? For the first time, my desire to have an original product backfired because of the concept of crowdsourcing, user generated content and third parties trying to get a piece of the pie. What Apple states on their website, “Your iPhone gets better with every app”, is truly the case. 

The market of mobile devices has entered a world where not only the initial product you deliver makes the difference (as is the case with almost all other consumer goods), but the support and development after acquiring the device continues to create the edge which makes your brand superior. Apple was probably the first company to fully comprehend this, and in my opinion they gained a lead which will be very hard for competitors to close in the near future.
0 reacties |

Monday, March 22, 2010

Launch of website - Joachimthieren.be


Time for another service update: the last stage of completing my 'online presence' has been completed for a while now, but I haven't really gotten around to posting a message about this.

Joachimthieren.be offers a gateway to all locations (both professional as recreational) which until now had been scattered around the net and thus difficult to find. The website only features a simple splashpage at the moment, with buttoned links to LinkedIn, Facebook, Flickr, Twitter and this Blog.

In the future, I plan on creating a more elaborate site with personal and contact information, integrating some of the information currently found on the other sites. However, this version should do for a while and I'm glad it's up and running. Hope you like it!