|

Tuesday, November 16, 2010

Mobistar Contact Save verkwist iPhone-batterij

(This is a post about a Belgian cellphone provider and is therefore internationally irrelevant)

Begin oktober 2010 stapte ik met goede moed (en als trouwe abonnee) een plaatselijke Mobistar-winkel binnen, om eindelijk de overstap te maken van HTC naar Apple. Ongeveer een half jaar eerder schreef ik dit artikel, en met de lancering van de iPhone 4 leek een transfer richting Cupertino logischer dan ooit. Eind oktober 2010 kon ik m'n exemplaar ophalen. Over de wachtperiode en vooral de communicatie bij Mobistar valt eveneens veel te schrijven. Ook mijn eigen gebruikservaringen hebben na een halve maand genoeg voer opgeleverd voor een post, maar daar zal ik het vandaag niet over hebben. Nee, dit artikel gaat over het volgende:


Reeds enkele malen werd ik 's morgens wakker, enkel om bovenstaand beeld te zien prijken op m'n toestel. Een onverwachte begroeting, zelfs zonder het scherm te moeten inschakelen via de sleep button. De veronderstelling dat het bericht toevallig op het juiste moment werd weergegeven, kon gauw worden opzijgeschoven aangezien het batterijpercentage overeenkomstig gedraineerd was; de eerste keer tot 26%, dan 37% en in dit geval 55%. De mysterieuze notificatie werd dus ergens in het holst van de nacht opgeroepen en bleef dan staan tot het ochtendgloren, terwijl ondertussen de batterij leegliep. In een verdwaasde slaaproes koos ik de eerste twee maal wijselijk 'Annuleren', aangezien ik geen flauw idee had waarover het hier ging. De derde maal (deze ochtend) besloot ik het erop te wagen en na een eerste maal te accepteren, verscheen het tweede scherm "19 wijzigingen worden doorgevoerd", hetwelk ik dan toch maar annuleerde.

Na wat googlen bleek ik niet de enige te zijn met dit probleem, maar niemand wist precies wat hier aan de hand was. Wat wordt er immers gesynchroniseerd? Geen mens die het weet. Dan maar Apps vergelijken, kijken wat waar gepusht wordt, of wifi en 3G waren ingeschakeld...niets dat een duidelijk licht kon werpen op deze duistere poging tot synchronisatie. Er liep echter nóg een rode draad door de demografie van deze gebruikers: allen hadden ze hun toestel aangeschaft bij Mobistar. Sommigen verdachten de telecom-operator er zelfs van informatie door te sluizen, aangezien zij er tenslotte toch op staan de iPhone voor het eerst te activeren in de winkel? Wat in eerste instantie werd afgedaan als paranoïde, bleek na enig onderzoek echter nog niet zo ver van de waarheid te liggen.


Het echte probleem
De oorzaak ligt immers wel degelijk bij Mobistar zelf. Iedereen die een iPhone 4 heeft, weet dat je met een gewone SIM-kaart niet ver springt. Deze zijn niet compatibel met Apple's nieuwste; een speciale 'micro-SIM' is nodig. Mobistar heeft deze normaal overal op voorraad, en ook toen ik mijn toestel ging ophalen werd ik voorzien van een nieuwe simkaart. En hier ligt nu precies het probleem.
klik op bovenstaande foto voor meer informatie

Deze simkaarten (althans de mijne) zijn uitgerust met verschillende 'm-services'. Banxafe, banking, herladen via je toestel...je kent het wel. Een van de services heet 'ContactSave'. Hierbij worden de contacten die op je simkaart staan "veilig bewaard op een server bij Mobistar". Zo kan je, indien je ooit je toestel zou verliezen, via hun server meteen al je contacten opnieuw downloaden naar een nieuwe simkaart. Op zich een handige service, indien je erin geïnteresseerd bent (al kan je natuurlijk ook steeds gewoon kosteloos je contacten syncen met je computer). Maar de manier waarop Mobistar het implementeert zorgt natuurlijk weer voor een pak problemen.

Ten eerste kost elke backup minstens 0,75 euro (meer info vind je op de site van Mobistar). Daarnaast kun je er van op aan dat telkens je een nieuw contact toevoegt aan je lijst, je backup gedateerd raakt en Mobistar dus om een nieuwe synchronisatie zal vragen, wat je opnieuw 0,75 euro kost. Bovendien vonden ze het blijkbaar nodig om de gebruiker niet zelf de optie te geven om deze backup door te voeren, maar deze ongewild te laten verschijnen op het toestel. En om de zaken nóg wat erger te maken, schakelt deze notificatie op één of andere manier de sleep-functie van de iPhone uit, waardoor het scherm ingeschakeld blijft totdat het bericht wordt opgemerkt. Tot slot gebeurt dit tot overmaat van ramp dan nog eens meestal midden in de nacht, waardoor je batterij tegen 's morgens volledig leegloopt.


De oplossing?
Nu de schuldige achter deze ongewilde synchronisatie eindelijk is ontmaskerd, weet ik persoonlijk niet wat het ergst is. Het feit dat Mobistar deze backup ongewild doorpusht naar het toestel van de gebruiker; het feit dat deze bovendien nergens aangeeft waarover het gaat, zodat de gebruiker er het raden naar heeft wat nu eigenlijk wordt bedoeld; of het feit dat hiervoor bovendien telkens  (mits acceptering) 0,75 euro wordt aangerekend? Bovendien heb ik tot op heden nog geen manier gevonden om deze 'service' uit te schakelen. iPhone-gebruikers met een Mobistar-microsim met ContactSave lijken dus gedoemd om vanaf nu met één oog open te slapen, en het bericht te onderscheppen vooraleer de batterij leegloopt.

Er is al heel wat (virtuele) inkt gevloeid over de manier waarop Mobistar in België is omgesprongen met de lancering en verdeling van de iPhone. Nu blijkt ook nog eens dat ze erin slagen om zelfs ná je aankoop het rustige gebruiksgenot voor een stuk te verknoeien. Het blijft afwachten of Apple hier oren naar heeft, en in de toekomst eventueel afstapt van een monopolistische verdeling via Mobistar.

Voor mij persoonlijk is dit althans een nieuwe duw in de rug richting concurrentie. Jammer genoeg zit ik nog vast bij Mobistar tot 2012, dankzij een heimelijke contractvernieuwing. Maar dat is een ander verhaal.

Update: lees het vervolg op dit artikel hier

0 reacties:

Post a Comment